
Jeff Wall maakt sinds de jaren tachtig enorme geënsceneerde foto’s, gebaseerd op scenes die hij zelf gezien heeft. De eerste fototentoonstelling in het verbouwde Stedelijk is aan zijn werk gewijd. Continue reading Jeff Wall: de muur van beeld
Jeff Wall maakt sinds de jaren tachtig enorme geënsceneerde foto’s, gebaseerd op scenes die hij zelf gezien heeft. De eerste fototentoonstelling in het verbouwde Stedelijk is aan zijn werk gewijd. Continue reading Jeff Wall: de muur van beeld
De beelden van het internet-televisiekanaal ‘Espresso tv’ waren direct, een paar weken geleden, en hoewel het niet ondertiteld werd, was de boodschap glashelder: het Maidanplein in Kiev stond in brand, en het was menens. Tegelijkertijd liet de Russische televisie vijf keer dezelfde vrouw laten optreden als ‘pro-Russische Oekraïense’ in verschillende kostuums, zo bleek uit een collage die op Twitter circuleerde. Na de verbazing over de rol van digitale, sociale media tijdens de Arabische lente is die snelle aanvoer van beelden uit verre conflictgebieden al bijna vanzelfsprekend geworden.
Heel anders ging het in 1855. Zijn huifkar beladen met vijf fotocamera’s en chemicaliën op de vloer gezekerd, daarnaast dozen met ingemaakt vlees, wijn en biscuitjes, een veldbed en een stoof, en 700 glasplaten in extra kisten, trok de Britse fotograaf Roger Fenton (1819-1869) in februari van dat jaar naar de Krim. Een ‘mobiele donkere kamer’ noemde hij zijn kar, voor de duidelijkheid schreef hij het er met zwarte letters op: ‘photographic van’. Hoewel hij uiteindelijk geen enkel gevecht of gewonde soldaat zou vastleggen, staat Fenton nu bekend als de allereerste oorlogsfotograaf. Continue reading Fenton in de Krim