Month: April 2018

  • Morisot the movie: een iets te krap podium

    Voor het blog van Atria schreef ik een recensie van de film Morisot van Klaas Bense, over de niet, zoals Atria zelf stelt, vergeten, maar ook niet erg serieusgenomen vrouwelijke impressionist Berthe Morisot. Helaas hinkt de film op teveel gedachten om daar iets aan te veranderen. Gepubliceerd in april 2018

  • Maria Austria: met de fotolens als masker

    (Gepubliceerd in Trouw, 30 januari 2018) Maria Austria (1915-1975) was tot nu toe vooral bekend vanwege haar krachtige theater- en dansfoto’s. Een tentoonstelling en een boek geven nu voor het eerst een overzicht van haar volledige werk. Twee vrouwen, schaars gekleed en opgemaakt volgens de mode van 1959, zitten op de grond. Ze kijken geamuseerd…

  • Hypnose met lege ogen: Modigliani in Londen

    (gepubliceerd in De Groene Amsterdammer, 10 januari 2018) In de zomer van 1909 keerde Amadeo Modigliani vanuit Parijs terug naar zijn geboorteplaats Livorno. De drank en drugs van de lichtstad hadden de kunstenaar, van kindsaf tuberculosepatiënt, lichamelijk en geestelijk uitgeput. Thuis sterkte hij aan en vond hij eindelijk de kracht om te beeldhouwen. Maar zijn vrienden…

  • Michael Wolf, hokjesman voor de grote stad

    (gepubliceerd in Trouw, 20 januari 2018) De Duitse fotograaf Michael Wolf richt zijn lens op de grote stad. En juist in de massa ziet hij de variatie. In Den Haag is nu een groot overzicht van zijn werk te zien. Fotografen kan je verdelen in categorieën. De een gaat op de knieën om details in…

  • Prix de Rome Beeldende kunst

    De vier zeer uiteenlopende finalisten van de Prix de Rome Beeldende Kunst 2017 tonen hun werk de komende maanden in de Rotterdamse Kunsthal. Vrijdag (15 december) wees de jury Rana Hamadeh als winnaar aan. Je kunt de Rotterdamse Kunsthal een stapel van tijdelijke musea noemen: in één ruimte is een tentoonstelling van een Belgische surrealist…